Pojačalo podcast je video i audio podcast. To znači da ga možete gledati na Youtube-u i Facebook-u, a slušati na SoundCloud-u, Apple i Google podcast.

Audio zapis razgovora:

Transkript razgovora:

Poštovani slušaoci i gledaoci Pojačalo podkasta, dobro došli u drugu epizodu specijala koji realizujemo uz podršku kompanije Visa.

Prošle nedelje smo se bavili time kako da brzo, lako, povoljno i jednostavno dođete do svoje internet prodavnice i najavili smo da ćemo se ove nedelje baviti dosta dellikatnom temom, a to je, kako da, kada već imate prodaju, ili nemate prodaju, ali imate proizvode, kako da maksimalno povećate mogućnost prodaje i kako da kroz neke, i regularne i uobičajene, ali i alternativne kanale dođete do najboljeg mogućeg prodajnog rezultata.

U okviru toga pomoćiće nam i upravo globalna inicijativa kompanije Visa koja se na globalu naziva Visa small business hub, a na lokalu Platforma za podršku malim biznisima, gde postoji niz usluga partnera koje možete dobiti ili uz značajan popust ili potpuno besplatno u određenom obimu, a koje vam mogu pomoći ili u naplati ili u promociji ili što se tiče dizajna i brendinga. Te akcije se redovno dopunjuju i stalno ima nešto novo i interesantno i apsolutno vam preporučujem da pratite jer možete da naletite na nešto što je za vas relevantno i pravi fit za ono što vam u ovom trenutku treba.

Mailing lista – način da obavestite kupce o novostima vezanim za vašu ponudu 

Veoma je važno da se svi negde fokusirate na to da izvučete od vašeg dosadašnjeg poslovanja. To znači da probate da, ako do sada niste formirali, formirate nekakvu mailing listu kupaca, neku listu telefona možda i tako dalje i da ih obavestite o tome šta se dešava. Možete da im pošaljete neku posebnu ponudu koja je samo za njih. Takođe, možete napraviti neku podelu kupaca koji često kupuju i da se njima posvetite dodatno, da njima pošaljete personalizovanu ponudu na osnovu njihovih dosadašnjih kupovina jer takva ponuda će imati više efekta i više rezultata, a sa druge strane, svim onim ostalima koji su sa vama do sada stupali u kontakt, da pošaljete neku jedinstvenu generičku ponudu koja će poslužiti da ih aktivira i obavesti, ali od koje možda imate manja očekivanja.

Ne treba da budete dosadni, ali jednom u dve nedelje ili jednom u mesec dana, jednom u nedelju dana možda ima smisla da pošaljete mail ljudima sa kojima sarađujete i da pokušavate da taj spisak mailova, vašu mailing listu što više razvijete i prikupljate kroz vreme ne bi li dobili priliku da se vremenom obraćate većoj publici nego li što je to inicijalno.

Bilo da imate ili nemate shop, dosta ovih stvari možete da primenite. Ako imate, super, pojačaće vam prodaju, poguraće vas dodatno, ako nemate, stvoriće vam prodaju pa ako vidite da to funkcioniše onda možda možete da se opredelite za to da, deo profita, investirate u pravljenje shopa.

Sajtovi sa oglasima kao dodatni način plasiranja proizvoda

Jedna od prvih stvari od kojih možete da krenete je da pogledate sajtove sa oglasima i da svoje proizvode plasirate tamo. Možda vam to ne zvuči logično, ali nema nekog valjanog razloga da to ne uradite. Na KupujemProdajem, trenutno ima više od 3 miliona oglasa postavljenih u poslednjih mesec dana i tu zaista možete da nađete apsolutno sve iz cele Srbije, a publici koja je tamo vrlo verovatno nije važno da li ste vi iz Beograda ili iz nekog drugog grada ukoliko je ta ponuda za njih interesantna, povoljnija, bolja i td. U nekim situacijama jeste važno iz kog ste grada – kada žele da nešto kupe odmah. Ali, ako planiraju da kupe nešto, ako kupuju alat ili nameštaj ili nešto tako, ukoliko im date rešenje koje podrazumeva da oni sačekaju dan, dva, tri ali da uštede neki novac, vrlo verovatno će im to biti interesantno.

Analizirao sam 3 stvari, KupujemProdajem, Kupindo i donekle sam se dotakao novog oglasnika Sasomange.

KupujemProdajem ima jednu vrlo zanimljivu inicijativu. Oni za biznise imaju, s jedne strane vi i kao fizičko lice i kao biznis možete da postavite obične oglase i da imate na svom profilu određeni broj oglasa i to sigurno treba da radite, međutim, oni za biznise imaju nekoliko dodatnih stvari i jednu akciju koja je sada vrlo interesantna u vreme ove krize, a to je – postoji način da napravite svoju prodavnicu na KupujemProdajem, a to se zove KP izlog.

KP izlog je opcija koju je KupujemProdajem razvio pre nekoliko godina i mnogi prodavci sada već imaju svoj KP izlog i mnogi od tih prodavaca su ljudi koji prodaju svoju robu kroz KupujemProdajem, ali ima i onih koji su vrlo velike, prepoznate firme koje su samo odlučile da iskoriste svu publiku koju KupujemProdajem donosi sa sobom. Suštinski, vi se ne oglašavate tamo zato što nemate gde drugo, već zato što vam to donosi celu onu masu publiku koja su njihovi korisnici, a to je zaista velika masa. KupujemProdajem daje mogućnost da svoj KP izlog aktivirate na 3, 6 i 12 meseci i to košta neki novac. I taj novac je samo za aktiviranje KP izloga, on nije za obnavljanje oglasa i ostale stvari, to se dodatno plaća. Otprilike je taj novac za aktiviranje KP izloga nekih 490 dinara, naravno što više meseci, onda je cena nešto niža. I šta vam on to nudi, nudi vam da imate i lako pamtljivu adresu koja kaže ime koje odaberete, tačka, KP izlog, tačka, rs (ime.kp.rs) i to je mnogo lakše poslati ljudima neko sad slati pojedinačno linkove ka vašem profilu i oglasima koje ste postavili. KupujemProdajem je napravio tu opciju da, ukoliko uplatite prepaid kredit kod njih, a to možete uraditi na dosta načina i karticom i uplatnicom i preko računa ako ste firma, novac koji potrošite za aktivaciju vašeg KP izloga vam se vraća u taj kredit. Dakle, vi izaberete da aktivirate KP izlog na 3 meseca, to vas košta 1470 dinara, ako se ne varam, i ako na vašem prepaid saldu imate dovoljno novca, aktivirate, on vam to skine i posle nekoliko minuta vam vrati taj novac koji možete onda da koristite za oglašavanje. Ako se odlučite da ga aktivirate na 12 meseci, uštedećete još više jer će vam suštinski 12 meseci ta usluga biti besplatna. Naravno, kada dođe vreme obnove, platićete koliko je potrebno za obnovu, ali tada ćete već znati da li ovaj sistem za vas funkcioniše ili ne.

Takođe, Kupindo je otvorio, pre nekih 2 godine, svoju verziju toga i ta opcija se naziva Kupindo dućani. Dakle, vi ste kao i na Kupujem-prodajem prisutni i na celom marketplace-u sa svojim oglasima, ali imate i tu mogućnost da podelite link gde su samo vaši oglasi i gde je to lepo složeno. Dućani su besplatni prvih 15 dana, odnosno aktivacija košta 1 dinar, a nakon toga je to 290 dinara mesećno i vi tamo možete da postavite sve svoje oglase, napravite lepe fotografije, lepe opise. I na jednom i na drugom sajtu možete obići te opcije i videti kako to izgleda, šta rade neki ljudi koji su uspešni, koji imaju veliki broj poseta i prodaja i da pokušate da na neki način da to oponašate i napravite sebi dobru priču.

Pre nekoliko meseci je krenuo sa radom i Sasomange i oni na isti način pokušavaju s tim da to nije ta vrsta opcije, ali pogledajte, ulogujte se, probajte. Oni na isti način omogućavaju da svoje oglase izdvojite u odnosu na ukupan neki fond oglasa i to je takođe dobra prilika zato što pričamo o oglasniku koji je nov, koji jako puno novca ulaže u oglašavanje i prilično sam siguran da im je veoma stalo da njihovi korisnici budu zadovoljni pa zašto ne probati i ne videti šta radi.

Jedna od najvažnijih stvari kada bilo šta radite na internetu što se tiče marketinga, promocije, prodaje je da mora da se proba i da se izmeri efekat toga i da vi vidite da li to radi. Ako postavite na sva tri mesta, zamolite ljude kada se jave, pitajte ih gde su čuli za vas. Vodite evidenciju toga i vidite da li to za vas ima smisla. Nisu to neki veliki novci, ali kada krenete i sa obnovama i sa sponzorisanjem oglasa koji su najvažniji, to može da se pretvori u velike izdatke.

Takođe, dužan sam da kažem stvar koju sam zaboravio, a možda bude vrlo interesantna. Na KupujemProdajem sada postoji sistem koji vam omogućava da se u određenoj kategoriji oglasa koja je za vas interesantna, a obično biznisi prodaju stvari koje su u jednoj ili dve kategorije, ima i onih koji prodaju svuda, ali ako prodajete foto opremu, vrlo verovatno ne prodajete opremu za ugostiteljstvo, ljudima omogućava da za neki, ne preveliki budžet, kreće se od 70 evra pa naviše mesečno, svoju ponudu dodatno istaknete banerom u toj kategoriji što može da bude dobro rešenje za vas. Opet, da li je dobro ili nije, to vrlo zavisi od vaše ponude, vrlo zavisi od toga kako ljudi reaguju i suštinski mora da se proba da bi se videlo da li to ima efekta.

Postanite konkurentni zahvaljujući sajtovima za agregaciju i poređenje cena

Pored toga, sa vašom ponudom koju imate, ukoliko imate shop, možete razmisliti da se ulistate na sajtove koji nude agregaciju i poređenje cena. To su recimo ePonuda, Cenoteka, oni vam nude mogućnost da, ako ste povoljniji od nekog drugog, budete dosta atraktivniji potencijalnim kupcima, a ako vi imate prostora da za neke proizvode budete povoljniji od drugih to je sasvim dobro rešenje.

Ostvarite saradnju sa shopovima koji već funkcionišu

I takođe jedna stvar koju često ljudi izgube iz vida, a mislim da nije loše da je uzmete u obzir jeste da ako imate proizvode koji su namenjeni nekoj široj potrošnji, razmislite da možda napravite saradnju sa nekim shopovima koji već funkcionišu.

Mnogi shopovi funkcionišu po principu da prodaju robu koju nemaju na stanju ili da deo robe koji je najinteresantniji, koji je akcijski ili posebno važan, imaju na stanju, ali da većinu ostalog nemaju i da to vi poručite, onda oni uzmu od dobavljača, ugrade se neku količinu novca koja nije prevelika i isporuče to zainteresovanom kupcu.

U zavisnosti od toga šta prodajete šta od ovoga i da li ima smisla i u kojoj meri, nije možda loše rešenje da pogledate eKupi.rs, odigledolokomotive.rs, nonstopshop i Dijaspora.Shop koji ima malo specifičniju publiku, ali s jedne strane Dijaspora.Shop se obraća ljudima koji su u dijaspori i zanima ih nešto ovde i žele da to dobiju tamo, ali se s druge strane obraća ljudima koji su u dijaspori, ali žele da obezbede nešto ljudima ovde, da li su to roditelji, prijatelji, da li je to neki rođendan ili nešto slično i prosto žele da na jednostavan način izkliću, plate i to se isporuči tamo gde treba. Ako je vaš proizvod nešto što se uklapa, vrlo verovatno ima smisla da se i tamo nađete.

Facebook grupe i internet forumi mogu da posluže za promociju vašeg biznisa

Takođe, jedna stvar koja uvek ima smisla ukoliko u vašoj oblasti postoji, to je da istražite da li postoje neke relevantne Facebook grupe i internet forumi i da pokušate da napravite neku saradnju i da sebe prezentujete tamo. Ima toga za dosta tehničkih tema, tema za koje su ljudi vrlo emotivno vezani, recimo oprema za bebe, decu, kućne ljubimce, oprema za automobile i razne druge stvari, foto oprema i tako dalje. Ako istražite, vrlo verovatno možete da dobijete neko rešenje koje će za vas imati smisla, neko mesto na kome možete da se pretstavite i neko mesto na kome možete da dobijete neku dodatnu publiku.

Za većinu vas koji možda nemate u sebi taj momenat da im nije problem da priđu, pitaju, traže nešto, ovo će zahtevati da izađete iz zone komfora. Ali, ovakve situacije i ovakvo vreme prosto zahteva takve stvari. Niko od nas to ne želi, mislim, ima onih koji žele, ali ja nisam jedan od njih, ali je to neophodno da bi se preživelo. I ako je to neophodno da bi se preživelo, krenite što pre i vremenom će biti lakše.

Kada kažem forumi, jeste da je prošlo možda vreme najveće popularnosti foruma, ali i dalje imate vrlo aktivne zajednice kada su u pitanju automobili, računari, neke ženske stvari, recimo Ana.rs forum koji je veoma relevantan. Kada je to u pitanju, budite prisutni, dajte vrednost, pokušajte da pomognete ljudima, dajte im odgovor i onda usput možete možda i da prodate nešto. Ali, ako samo gurate svoje proizvode, vrlo verovatno nećete biti dobrodošli u tu zajednicu. Ako je to nešto o čemu vi znate dosta, vrlo verovatno hoćete.

Takođe, razne grupe i razni forumi i sajtovi za hobiste mogu da budu posebno interesantna publika onima koji prodaju alate ili materijal za razne aktivnosti tog tipa.

Saradnja sa influenserima ne mora da bude samo promocija

Za kraj, još jedna tema koju treba dotaći, a to je da jedan od posebno interesantnih kanala mogu da budu influenseri u zavisnosti od toga čime se bavite, šta su proizvodi koje želite da plasirate, možete naći neke potencijalno interesantne influensere koji mogu da vam ponude da prodaju vaše proizvode, odnosno preporuče vaše proizvode i imaju neki procenat od toga. Možete ih platiti i fiksno po promociji, ali mislim da je uvek bolje rešenje da se dogovorite za nekakav procenat jer onda i oni mogu da zarade više ukoliko to što rade zaista ima efekta, a i vi nemate nekakav fiksni pritisak na svoje budžete već možete da napravite nešto što je mnogo isplativije za vas. Naravno, posebno interesantno može da bude ukoliko proizvodi koje vi imate se gađaju sa tom publikom, a naročito ukoliko možete da ih učinite na neki način njihovim, odnosno ukoliko možete da napravite brendirane majice ili nekakav brendirani proizvod koji će oni prodavati kao svoj. To zaista može da napravi vrlo značajan rezultat i može da vam pomogne da se izvučete iz ove cele situacije.

Vrlo važna stvar za ovaj način prodaje je, pomenuo sam u prošloj epizodi i mislim da je sjajno rešenje, u okviru Visa small business huba postoji posebna akcija za all secure uslugu “pay by link” koja vam omogućava da, kada napravite nekakav dogovor, formirate račun, formirate sve u okviru all secure sistema i onda jednostavnim linkom pošaljete ljudima mogućnost da to plate karticom i na taj način izbegnete rizik da to što ste dogovorili možda ne bude plaćeno i tako dalje. Da se razumemo, većina će i dalje funkcionisati po principu plaćanja pouzećem, ali može da bude interesantno posebno za neke stvari, posebno ukoliko je u pitanju osetljiva tema i ako zahteva neku vrstu garancije, ovo nudi rešenje za tako nešto. I svi ovi sajtovi i sistemi podržavaju mogućnost da vi na taj način prosledite informacije za plaćanje.

Hvala vam na pažnji. Nadam se da vam je ovo bilo interesantno i korisno. Hvala kompaniji Visa što nas podržava i hvala im na sjajnoj inicijativi Visa small business hub odnosno Platforme za podršku malim biznisima gde ima zaista fantastičnih stvari koje možete iskoristiti da olakšate, ubrzate ili unapredite svoje poslovanje.

Sledeće srede imamo epizodu koja se, opet, bavi jednom delikatnom temom, a to je kako da transformišete svoje unutrašnje poslovanje i proizvode u vreme krize, odnosno, kako da se prilagodite novonastaloj situaciji i pokušate da izvučete maksimum i na taj način pokušate da prebrodite ovu krizu.

Kao što sam najavio na samom početku, u narednom periodu nas čeka ukupno šest tematskih epizoda sa sadržajem koji smo identifikovali kao najvažniji i najproblematičniji za biznise u ovom periodu, a poslednje dve epizode će biti odgovori na vaša pitanja, pa vas molim da iskoristite priliku i postavite pitanja bilo na YouTube-u bilo na mail info@pojacalo.rs, a mi ćemo vam svakako odgovoriti da ne čekate te epizode, ali ona pitanja koja budu dovoljno, s jedne strane zanimljiva, a s druge dovoljno primenjiva i u nekom širem kontekstu od samo vašeg preduzeća, ćemo iskoristiti da napravimo dve epizode koje će biti Q&A i koje će možda još nekome osim vas dati odgovor i pokazati, ako ne pravi, onda jedan od puteva kojim može da se ide dalje.

Hvala vam na pažnji.

Nove epizode u vašem inbox-u:

Pratite nas na mrežama:

Naši gosti:

Ivan Minić

Ivan Minić svoju karijeru gradi od 2001. godine, a 2002. osniva Burek.com, najveću internet zajednicu na ovim prostorima sa više od 2.200.000 članova, i igru znanja i strategije Conquiztador.

Kao dizajner, developer i project manager radio je na više od 350 projekata za klijente iz 28 zemalja. Tokom poslednjih nekoliko godina, kao deo Simplicity.rs tima, sa pozicije konsultanta u oblasti internet marketinga, sarađivao je sa više od 50 najpoznatijih svetskih brendova u vezi sa njihovim nastupom na lokalnom tržištu. U saradnji sa Telenor Srbija osmislio je i pokrenuo MojaFirma.rs.

Organizovao i suorganizovao mnoštvo stručnih skupova, od 2002. na ovamo, uključujući i Blogomaniju ’13, koja je okupila više od 1.000 ljudi iz regiona oko teme elektronskog poslovanja i digitalnog marketinga na Kopaoniku. Prethodnih godina pomaže strukovnoj organizaciji – IAB Serbia, u organizaciji događaja. Javno govori na temu preduzetništva, marketinga i razvoja poslovanja i samozapošljavanja.

Blog For The Win, na kome piše na prethodno navedene teme, više puta je proglašavan jednim od najboljih u regionu. Piše i za Netokraciju, Sportske.net, BeforeAfter, JužneVesti, a povremeno kao fotograf i snimatelj ilustruje sportske priče lokalnog izdanja Vice-a i SportKlub-a.

Od septembra 2015. godine izabran je za Zamenika predsednika Konferencije suosnivača Registra nacionalnog internet domena Srbije, a od 2019. godine je član Upravnog odbora fondacije. Od juna 2016. pokreće sa partnerima servis MojaPijaca.rs. U decembru 2016. predsedava stučnim žirijem srpskih IAB MIXX awards, lokalnog izdanja jedinog globalnog takmičenja koje je 100% – digital.

Od februara 2017. godine predaje na Fakultetu za medije i komunikacije predmet Upravljanje digitalnim projektima.

Od januara 2019. godine uređuje i vodi podcast Pojačalo.

 

Pojačalo podcast je video i audio podcast. To znači da ga možete gledati na Youtube-u i Facebook-u, a slušati na SoundCloud-u, Apple i Google podcast.

Prijavite se za novosti sa našeg sajta!

Prijavite se i mi ćemo vam besplatno slati novosti sa našeg sajta i nove epizode našeg podcasta!

Uspešno ste se prijavili na Pojačalo mailing listu!

Share This