Audio zapis razgovora:
Transkript razgovora:
Ivan Minić: Poštovani slušaoci i gledaoci Pojačalo podkasta, dobrodošli u drugu epizodu specijala koji realizujemo u saradnji sa kompanijom A1, gde se bavimo temom eFiskalizacije odnosno novih propisa koji se tiču fiskalizacije, koji su nešto što nam je svima, možda ne glavobolja, ali pitanje koje nas muči već nekoliko meseci. Sada lagano ulazimo u finalnu fazu implementacije svega toga. Definitivno je najavljeno da rok neće biti pomeren i da je de fakto 1. maj trenutak kada će svi koji su obveznici, biti u obavezi da počnu da koriste kase. Naravno, oni koji žele i oni koji su spremni za to mogu da krenu sa tim i ranije, ali to je neki krajnji rok do kada svi moraju da zamene uređaje, ako su do sada bili obveznici, a oni koji nisu bili, a mnogo je delatnosti, o tome smo pričali u prethodnoj epizodi, mnogo je delatnosti koje su sada obveznici, a nisu bili, to je neki zadnji rok da nabave uređaje, nabave sve što je potrebno i pripreme ih, puste u rad, obuče ljude za rad sa njima i sve što uz to ide. Danas ćemo pričati sa dvoje gostiju koji su predstavnici dve, pa ne tako male firme, ali dva vrlo simpatična i prilično drugačija biznisa, jedan u odnosu na drugi, a koji su sada došli u fazu da su u različitim etapama implementacije ali se pripremaju za novu fiskalizaciju i to je naravno izazovno, ali on što je uvek važno, barem nama u Pojačalu, to je da damo prvo priliku da upoznate te biznise, da upoznate čime se oni bave, koliko dugo postoje, šta rade i kako su došli do ovog trenutka u vremenu pa onda da krenemo dalje. Moje gošće danas su Sanja Pezelj iz Candy Universe-a i Ana Kukić iz Fokus Protect-a, s tim što Fokus Protect je samo jedan od ogranaka, koje firma pokriva, pričaćemo o tome više. Ali za početak, Sanja, hajde nam ti objasni šta je Candy Universe?
Sanja Pezelj: Candy Universe, ti znaš šta je Candy Universe, za sve ostale, Candy Universe se bavi slatkišima. I što se kaže, mi vas činimo srećnim, svaki put kad prođete pored nas kroz tržni centar. I kada vam padne na pamet da se zasladite nekim miksom slatkiša i to je samo jedan segment našeg postojanja. Poslujemo trenutno u 10 tržnih centara u Srbiji i postojimo od 2012. godine. Proslavili smo prošle godine deveti rođendan. Sektor u koji smo se upustili pre, recimo, dve i po godine, tri, to su korporativni pokloni i formirali smo novi brend koji se zove Acante i bavi se isključivo saradnjom sa firmama. Znači, za sve one prilike kada firme trebaju korporativni poklon, da li je to Nova godina, 8. mart, Uskrs, plasiranje novog proizvoda, iskazivanje zahvalnosti svojim klijentima, zaposlenima i svima ostalima, eto to je to gde mi uskačemo, gde možemo da pomognemo tim klijentima kompletna rešenja za kororativni poklon u smislu, izrade dizajna za pakovanje, pakovanje samih kutija sa belgijskim pralinama, belgijskom čokoladom, čokoladnim dražejama, gumenim bombonama za one malo smelije. Naravno, tu ide i neka kombinacija sa pićima, čak i nekim drugim stvarima, sve zavisi od toga šta klijent sam želi.
Ivan Minić: Kada se prođe pored vašeg štanda, to je gomila nekih šarenih stvari gde prosto imaš potrebu da probaš svaku od njih, da bi onda video čega ćeš da uzmeš malo više.
Sanja Pezelj: Jeste, to je glavna stvar kod Candy Universe-a i mi se i dalje trudimo da edukujemo ljude šta je to što oni mogu da urade, jer kod nas je vrlo prisutno to da kjudi diđu i kažu – aha, dajte mi 100g ovoga i 100g ovoga i tu se završava priča. Tek onda ide ona – pa uzmite jednu jednu bombonu ovu, jednu bombonu ovu i napravite miks tako da probate što više slatkiša da sledeći put kad dođete, znate šta vam se sviđa i da onda uzmete eventualno samo to.
Ivan Minić: Što se tiče Fokus Protect-a, i vaša priča traje već neko vreme. Čime se vi bavite? Zapravo, čime se vi sve bavite?
Ana Kukić: Krenuću naravno od deo Fokus Protecta, firme koja je osnovana 2013. godine, u Vršcu. Poslujemo već nepunih 10 godina i zaista možemo da se pohvalimo obučenim i opremljenim timom, zaista kvalitetnim uslugama i velikim brojem zadovoljnih korisnika. Posedujemo naravno licencu neophodnu za obavljanje ovog posla. Primarna delatnost je obavljanje fizičko-tehničkog obezbeđenja. Kao što sam pomenula, posedujemo nephodnu licencu, posedujemo neophodne sertifikate, ispunjavamo ISO standarde. Što se tiče samog obezbeđenja, tu je fizičko obezbeđenje, mobilno obezbeđenje, transport novca i vrednosti. Što se tiče samog fizičkog obezbeđenja, ono obuhvata obezbeđenje firmi i objekata, obezbeđenje VIP ličnosti i obezbeđenje javnih i privatnih skupova.
Ivan Minić: Ali, pored toga u okviru Fokus Protect-a, vi se bavite i uslugama koje su, da kažemo, i implementacija sistema za nadzor, kontrolu pristupa i sličnih stvari. Ali opet to je samo jedna od firmi koja je u porodici nastala u prethodnih 8-9 godina. Čime se još bavite?
Ana Kukić: Da, želela bih da pomenem drugu našu firmu – Fokus Taxi AMV. Dakle, pružamo usluge prevoza, taxi usluge. Veliki je broj zadovoljnih korisnika. Pored Fokus taksija želela bih da pomenem i Fokus Perfectus – pružamo usluge pranja i peglanja veša. Zatim održavanje stambenih prostora i poslovnih prostora. Tu je naravno i Fokus Renta Car, jedini smo na teritoriji opštine koji vršimo usluge izdavanja vozila i pomenula bih još tj. vratila bih se na Fokus Protect, prodaja i ugradnja video nadzora i alarmnih sistema tako da zaista, jedan širok spektar usluga u ponudi naših firmi.
Ivan Minić: Pomenuli smo, da kažemo, čime se jedna i druga firma bave, ali ono što nismo pričali dovoljno, a voleo bih da pričamo malo više o tome, posebno kad imamo razčičite grupacije koje su potencijalno interesne grupe za ono što nudite. Ko su vaši kupci? Odnosno, koje grupe su vaši kupci? Prvo ti Sanja pa onda Ana.
Sanja Pezelj: Imajući u vidu da imamo u suštini dve ciljne grupe, kada je u pitanju firma, jedno su fizička lica, tačnije svi ljudi koji prođu kroz tržni centar u kome se nalazimo. Oni su nam u fokusu i to su pritom žene koje su recimo u nekom reproduktivnom dobu, znači od devojaka tamo od srednje škole pa kasnije žena od 50-55 godina. One su glavne i one kupuju sebi slatkiše, malo više i malo manje svojim klincima. I mi se trudimo da dopremo u suštini do muškaraca, koji su galantniji kada je u pitanju trošenje i koji pritom ne razmišljaju o slatkišima, to je glavna stvar.
Ivan Minić: I ne razmišljaju, generalno 🙂
Sanja Pezelj: Koji ne razmišljaju o slatkišima ali pošto kod nas mogu da nađu jako lepe poklone za svoje dame, eto prilike da kada prođu pored Candy Universe-a razmisle i o tome i da kupe nešto i za njih. A sa druge strane nam se nalaze firme, koje su nam ciljna grupa za ovaj korporativni deo i u suštini nema pravila. Radimo i sa malim i srednjim i velikim firmama, radimo stvari koje se rade u manjim i u većim tiražima, tako da, praktično, svaka firma spada u neku našu interesni sferu.
Ivan Minić: Ali imate taj neki pristup da je sve prilagođeno potrebama klijenata odnosno da je talor-made.
Sanja Pezelj: Bukvalno je tako. Pogotovo zbog toga što neke stvari možemo jako brzo da realizujemo i da jako brzo realizujmo čak i stvari koje su upravo tailor-made. Ono što je naprimer, u nekoj našoj standardnoj ponudi, ja često volim da kažem da to može da se u radi i za juče, na primer. Jer imamo dosta stvari koje su već po default-u spremne, a naše tržišta funkcioniše i dalje u mnogo čemu, baš po tom principu – da mi treba sada odmah ili mi je trebalo juče. Imamo i mnogo rešenja i za takvu neku priču.
Ivan Minić: Kakva je situacija kod vas? Vi opet se bavite sa nekoliko različitih stvari koje, svaka sama po sebi, ima prilično različitu publiku, kojoj se obraćate. O svima njima, na neki način, treba voditi računa, sa svima njima treba komunicirati, ka svima njima se treba oglašavati, obraćati. Kako to funkcioniše kod vas?
Ana Kukić: Ja bih se naravno fokusirala na našu osonovnu delatnost, dakle – obezbeđenje, pružanje usluga fizičko tehničkog obezbeđenja. Sarađujemo zaista sa brojnim kompanijama, među vodećim kompanijama zapravo u Srbiji, sa manjim firmama i naravno sa javnim ustanovama. Na prvom mestu bih istakla kompaniju d.o.o. Swisslion Beograd jer je nama poverila bezbednost svih njenih fabrika i objekata. Istakla bih objekte u Inđiji, Gornjem Milanovcu, Kragujevcu, zatim poslovno-prodajne centre Beograd Altina, Sopot, Niš, Gornji Milanovac. Čuvamo čitav kompleks u Vršcu, naravno i fabriku Banat. Sve u okviru kompanije Swisslion. Što se tiče farmaceutske insdustrije, pružamo usluge obezbeđenja vodećim farmaceutskim kompanijama – Hemofarm A.D. i Abela Pharm. Pomenula bih još i manje firme kao što su Javno komunalno preduzeće “Drugi oktobar” u Vršcu, Žito Banat u Vršcu, vodoprivredno preduzeće Južni Banat u Vršcu, Toplana Pirot i brojne druge. Naravno pomenula bih i javne ustanove. Čuvamo Zgradu Rektorata u Beogradu, veliki broj kako osnovnih tako i srednjih škola u Vršcu, i van Vršca naravno. Daću primer, osnovna škola Dositej Obradović u Plandištu…
Ivan Minć: Znači, te usluge koje pružate, iako su potekle iz, da kažem, inicijalno su pravljene za lokalno okruženje, zaprave prevazilaze odavno sam Vršac.
Ana Kukić: Prevazilaze, tako je. Mi poslujemo na teritoriji čitave Republike Srbije tako da zaista možemo da se pohvalimo saradnjom sa velikim brojem firmi.
Ivan Minić: Hvala, hvala. E sad, kod Candy Universe-a imamo taj momenat da je to biznis kod koga je čini mi se, bar prema nekom mom poimanju stvari, vrlo izražena sezonalnost odnosno, ne možda toliko sezonalnost, u klasičnom smislu te reči, gde postoje sezone, koliko postoje periodi godine kad su udari, koje je vrlo teško apsorbovati na neki način a postoje i periodi godine kada je zatišje i kada ima mnogo manje aktivnosti. Kako se borite sa tim?
Sanja Pezelj: Pa opet je izraženo različito u ova dva sektora firme. Što se tiče rada maloprodaje u tržnim centrima, leto je kritičan deo godine. Mi to prevazlazimo time što smo uspeli da nađemo klijente van Srbije koji se nalaze na primorju, gde je leto upravno udarni period i na taj način smo ustvari prevazišli taj, da kažemo, procep u radu u tim letnjim mesecima. I dalje radimo na širenju poslovanja na ta tržišta. A što se tiče korporativnog dela, odnosno b2b sektora, izražen je upravo period oko Nove godine, 8. marta, Uskrsa i sličnih praznika, a leti se praktično pripremamo za to. Znači, sa novom ambalažom, novim proizvodima, prosto pripremamo se u pravom smislu te reči. Dolazak do novih klijenata, novih kontakata, koristomo svaki momenat za dodatne edukacije, obuke za nove zaposlene, da sezonu dočekamo spremni i da možemo da apsorbujemo što veći broj poslova koji dolaze u decembru mesecu.
Ivan Minić: Da, uvek je dobar taj momenat kada imaš neki prazan hod, da možeš da ga koristiš i za eksperimentisanje i za sve ostale stvari koje su potrebne.
Sanja Pezelj: Pa jeste, pazi, mi smo se upustili u, da kažem, jednu manju proizvodnju čokolade, pre jedno 3 godine i nabavili smo i mašine za temperiranje čokolade i opremili ceo jedan lep prostor za to i to je momenat kada mi isprobavamo i igramo se i sa čokoladom i sa začinima i sa svim ostalim stvarima 🙂
Ivan Minić: Da, pričaj nam još malo o tome 🙂 Nema veze, nike problem nikakav, niko ovde ne voli kolače 🙂
Sanja Pezelj: 🙂
Ivan Minić: Ono što bih voleo obe da vas pitam, jer mislim da je to nepto što je na svakog od nas, čime god da se bavimo, jako uticalo u prethodnom periodu. Na neke je uticalo vrlo pozitivno, iako uglavnom kratkoročno, na mnoge je uticalo jako negativno a to je cela situacija sa pandemijom i činjenicom da 15. marta 2020. godine sve je stalo i u principu dve godine kasnije i dalje se nije vratilo na ono gde je bilo i pitanje je da li će se ikada vratiti. Kako je to izgledalo u vašem slučaju?
Sanja Pezelj: Uf, bilo je žestoko. 15. marta je sve stalo, kao što si rekao, tržni centri su zatvoreni, praktično glsvni izvor prihoda koji je Candy Universe imao je nestao. Eto prosto..
Ivan Minić: I to odmah posle 8. marta
Sanja Pezelj: Malo pre smo pričali o tome, 8. mart je bio dan kada je sve bilo puno. Kada su se svi pinašali potpuni ležerno, potpuno opušteno, kao da sutra ne postoji, eto tako su kupovali, zezali se i ostalo i onda je došao 9. mart kada su se tržni centri ispraznili, kada nije bilo žive duše u tržnom cetru. Šta se dogodilo za taj jedan dan, ne znam, ali generalno, dva meseca je bilo sve zatvoreno, dva meseca se nije radilo, bilo je žestoko. Uspeli smo da zadržimo za to vreme sve naše zaposlene, da zadržimo sva maloprodajna mesta, nismo napustili ni jedan tržni centar ali je bilo jako specifično to što se nakon tog zatvaranja, u roku od nekoliko nedelja, sve bukvalno vratilo na nivo kao pre kovida. Onda su došle nove etape kovida, nove etape pandemije i ostalog, koje su prosto ljuljale poslovanje, tako da smo u nekim momentima poslovali bukvalno kao i svih prethodnih godina, bez ikakvih problema, dok je bilo momenata kada je bilo malo više panike u narodu i kada su bila zatvaranja da smo mi prosto bili fizički ograničeni da radimo. Isto je tako bilo i sa korporativnim poklonima jer nisu bla organizovana nikakva korporativna dešavanja, nikakva okupljanja, nikakvi obilasci klijenata, zaposleni su radili od kuće, ali u tom momentu su se nekako promenile i navike samih kompanija, koje su počele da nekako više izdvajaju za taj, da kažem, neki HR deo, odnosno za korporativnim poklonima koji su bili upućeni samim zaposlenima. Kada ljudi dođu u kancelariju su im poklanjali slatkiše ili su im slali na kućnu adresu slatkiše, tako da u tom monentu se nešto tu promenilo, i mi smo se tome prilagodili i to je nastavilo tako da funkcioniše vrlo lepo. Jedina stvar koju smo dodatno uspeli da razvijemo za vreme pandemije je online prodavnica, koja postoji maltene od prvog dana rada firme, i toliko je beznačajna bila svojim udelom u poslovanju firme da onog momenta kada je sve zatvoreno da je sve to nekako krenulo, sve je nekako odskočilo. Tako da, sada nekih 5% otprilike ukupnog prihoda firme, čini upravo prihod od te online prodaje.
Ivan Minić: Dobro, kakva je situacija bila kod vas? Pandemija i vama prilično utiče manje više na sve što radite.
Ana Kukić: Jeste, upravo tako. Posledice su se osetile naravno, već posle prvog momenta kada je uvedeno vanredno stanje, međitim, u narednom periodu kako su se i donosili nove mere, mi smo uspeli negde da na pravi način zadovoljimo potrebe korsnika, da se poslovanje odvija onako najbolje moguće što je bilo u datom momentu. Posao je takav da obuhvata potrebu za dvadesetčetvoročasovnom zaštitom, odnosno obezbeđenjem objekata, tako da su se naši zaposleni kretali. Naravno, izdavale su se neophodne dozvole za kretanje u određenim periodima, u skladu sa merama koje su bile na snazi, ali zaista, uspeli smo da opstanemo i firma konstantno beleži rast i razvoj, uprkos svim tim negativnim efektima što se tiče same pandemije.
Ivan Minić: Hajde samo još jednu stvar, pošto to nismo rekli, uvek nekako kad pričaš sa ljudima i kad pokušavaš da im opišeš nešto, neki biznis ili neki događaj ili bilo šta, najbolje reaguju na brojke. I, ja sam na startu rekao da vaše priče, ni jedna ni druga nisu zapravo male, ne pričamo mi o firmama koje imaju par zaposlenih i simpatičnim malim porodičnim proizvodnjama. Pričamo o firmama koje su za naše uslove prilično ozbiljne i ako postoje skoro 10 godina i jedna i druga, verovatno postoji razlog zašto su opstale. Koliko vi imate zaposlenih a koliko vi?
Ana Kukić: Što se naših firmi tiče, svih ogranaka – 400 zaposlenih.
Ivan Minić: Wow, okej.
Sanja Pezelj: 35 ali super smo. Zadovoljni smo. I ta brojka raste i ove godine imamo u planu zapošljavanje još određenog broja ljudi i otvaranje novih maloprodajnih objekata. Tako da će sve to da ide na gore.
Ivan Minić: Koliko si rekla – 10 objekata?
Sanja Pezelj: Deset.
Ivan Minić: Beograd i Novi Sad?
Sanja Pezelj: Bograd, Novi Sad, Kragujevac i Niš. Jedna specifičnost možda za pandemiju – imali smo monenat, 2020. godina, april mesec, sve zatvoreno, policijski čas kreće od pet sati popdne i nama se u subotu javlja jedna agencija, koja za svog klijenta, za jednu banku treba da obezbedi korporativna pakovanja da bi banka to distribuirala u ekspoziture koje su radile u tom momentu. To je količina bila, recimo, od 500-600 komada naših, sad već prepoznatljivih, Candy box-eva sa slatkišima. Potvrđuje se u ponedeljak, rok za isporuku je sreda do 16h. Od 6h ujutru do 17h popodne smeš da radiš to što radiš i to je to. Ništa više. Jer mi zaista nismo imali potrebe za tim dodatnim dozvolama jer nam ništa nije radilo. Imaš ograničenje u broju ljudi koji smeju da budu na jednom mestu. Određeni razmak između tih ljudi, to je zaista bilo izazovno organizovati ali smo organizovali i banka je dobila svoje pakete, oni su prosledili to dalje u svoje ekspoziture. Ljudi su bili oduševljeni. I nastavila se saradnja sa tom bankom i dalje, to je Banca Intesa i kad god je nešto tako u pitanju, eto ih da se šalju slatkiši njihovim zaposlenima.
Ivan Minić: Generalno mislim da je jako važno da izgradiš odnos sa klijentom takav da, kada su u problemu, ukoliko uspeš da im daš rešenje, ukoliko im izađeš u susret mimo okvira onog što je uobičajeno, onda si na neki način obezbedio dugoročno klijenta koji će te ceniti.
Sanja Pezelj: To je jeste tako. To zaista jeste tako i mi se generalno uvek trudimo da uradimo sve što je moguće za nekog klijenta.
Ivan Minić: Čak i malo više po nekad.
Sanja Pezelj: Čak i malo više po nekad ali mislim da sve to donosi posle dobrobit i jednima i drugima i da se zaista grade neki lepi i kvalitetni odnosi na duge staze, ne na kratke staze, što je najvažnije, jer nama je cilj da zadržimo što veći broj klijenata i da nastavimo sa njima da radimo u budućnosti.
Ivan Minić: Sa drudge strane, i kod vas, sve usluge kojima se vi bavite, baš sve usluge kojima se bavite i u ovim ostalim firmama, ali hajde da kažemo i u ovom osnovnom biznisu, ljudima su jako važne. Prvo, biznisima je važno iz raznih razloga, drugo, pojedincima je važno, niko to ne radi iz zabave, već iz potrebe. Ako oseća da ima potrebe onda verovatno ima razlog zašto to oseća. Kako je firma rasla kroz vreme? Doći do 400 ljudi je prilično impresivno.
Ana Kukić: Krenuli smo sa manjim brojem zaposlenih naravno, na samom početku, da bi se vremenom razvili zahvaljujući upravo zadovoljnim korisnicima. I zahvaljujući poverenju koje smo stekli i njihovom daljom preporukom. Naravno, tu su i ostali vidovi promocije, putem društvenih mreža i ostalih kanala. Zaista, širio se broj korisnika, rastao je broj korisnika tako da smo ostvarili saradnju, kao što sam pomenula malo pre, sa brojnim firmama, i što se tiče samog obezbeđenja i što se tiče taksi usluga, saradjujemo sa brojnim firmama, sa sindikatima zapravo. Tu su sindikati poznatih kompanija Hemofarm, Fresenius Medical Care, zatim sindikati brojnih javnih ustanova. To su Opšta bolnica, Dom zdravlja, Specijalna bolnica za psihijatrijske bolesti “Dr Slavoljub Bakalović”, svi zaposleni ovih ustanova koriste zapravo naše usluge. Tako da konstantno raste broj firmi sa kojima sarađujemo. Isto se dešava kada je u pitanju Fokus Perfectus, održavanje kako stambenih tako i poslovnih prostora, pružamo usluge kako građanstvu tako i firmama.
Ivan Minić: I uvek je taj momenat, ako uspeš da zadržiš klijenta koga si osvojio i ako je on zadovoljan i preporučuje te dalje, to je najsigurniji i najzdraviji način da firma raste. Sve drugo, ok, kroz neku agresivnu reklamu može da se postigne neki rast koji nije prirodan i organski, nekada je to nekim biznisima i potrebno zbog kapaciteta koji možda imaju u startu, ali kada organski rast i kada preporuka bude osnova za sve, onda to stvarno znači da firma radi neke sjajne stvari.
Ana Kukić: Ja bih samo dodala, da se uvek trudimo da opravdamo ukazano poverenje i uspevamo očugledno u tome, s obzirom da firma konstantno raste i razvija se.
Ivan Minić: E sad, obe ste rekle u jednom trenutku istu stvar, a to je da sa jedne strane naravno funkcionišete sa firmama, što znači da vam fiskalna kasa nike neophodna, za taj deo posla. Ali funkcionišete i sa fizičkim licima, što znači da vam je fiskalna kasa neophodna danas, u manje više svakoj od usluga, ranije kroz eto recimo, ecommerce, u tom slučaju nije bilo neophodno, iako sada jeste. Nova fiskalizacija podrazumeva da i svi oni koji su do sad imali uređaje, treba da zamene te uređaje novijim, modernijim. U prošloj epizodi smo mnogo više pričali o tome zašto je sve to dobro, pričali smo o tome koji su neki razlozi i motivi zašto se to uopšte radi, pošto mnogima to nije bilo jasno i mogu da razumem, prosto, naši ljudi boreći se za svoj biznis, često nemaju vremena da se bave svim tim stvarima i da prate sve što se dešava i uvek je dobro kad neko dođe ovako i sažvaće im, zažme im to na neki način. Ono što hoću da vas pitam je – u prethodnom periodu, svi smo negde kroz različite kanale, bombardovani raznim ponudama i raznim opcijama, a vi ste se odlučili da svoju priču gradite sa A1. I jedna i druga. Zašto ste se vi u Candy Universe-u odlučili za A1?
Sanja Pezelj: Upravo zbog te dosadašnje dobre i kvalitetne saradnje. Mi sa A1 sarađujemo od 2020. godine. U momentu kada nismo bili zadovoljni prethodnim operaterom, pojavio se A1, tada Nenad, i dalje Nenad koji nas i dalje vodi kao klijenta. Dao nam je jednu odličnu ponudu, što za mobilne telefone, što za internet i sve ostalo što nam je bilo potrebno u okviru firme. U momentu kada je kovid nastupio, jako važna stvar za nas je bila to što je prvih 6 meseci bilo praktično poklon od A1 i mi smo nastavili tu saradnju i jako smo zadovoljni. Generalno, do sada je teklo sve kako treba, sve je uvek bilo dobro, pritom je naša saradnja otišla i u drugom smeru, zbog toga što Nenad je kroz priču sa svojim koleginicama rekao da sarađuje sa nama i one su upoznate sa tim da sarađuje sa Candy Universe-om i pošto one koriste naše slatkiše, odnosno, kupuju ih na našim štandovima, bile su oduševljene, u to vreme je i počela priča sa korporativnim poklonima pa je A1 postao i naš klijent, što se tog korporativnog dela tiče, i sa njima radimo već godinu i po dana i tu smo za sve što im treba. I kako – prvo se Aleksandra Kostić javila, pa su se javile ostale devojke Jana i Ana i ostale Aleksandre, i sada već imamo nekih činimi se 6 ili 7 sektora u okviru A1 koji koriste Candy Universe proizvode. A što se tiče nove fiskalizacije, A1 ima fantastičnu ponudu u smislu uređaja koje nudi i koji nama potpuno odgovara za naše maloprodaje. Recimo D2 Mini koji fenomenalno izgleda. A nama je važno da bude jednostavno za korišćenje, naravno da bude statičan, zbog same prirode našeg posla, a pošto ima touch screen, to je još plus više. I tako smo se odlučili, D2 Mini i paket na 24 meseca, što on nema karticu, čini mi se nema onaj čitač za kartice ali nam generalno nije ni neophpdan. Tako da, kvalitetna saradnja do sada i prosto produžetak te saradnje u budućnosti, nema šta.
Ivan Minić: A u vašem slučaju?
Ana Kukić: U našem slučaju, takođe, mogu reći da od samog početka sarađujemo sa nekadašnjim VIP-om, sada A1. Tako da smo zaista zadovoljni saradnjom, kvalitetom usluga koje A1 pruža i odlučili smo se naravno i kada je u pitanju elektronska fiskalizacija, da nastavimo saradnju upravo sa A1. Tako da, zaista su najpovoljniji uslovi, zaista smo zadovoljni saradnjom.
Ivan Minić: Dobro, na taj broj i korisnika i taj broj uređaja, sigurno da znači i to da ne moraš od jednom da pokriješ sve te troškove, nego imaš paket, rate i sve što uz to ide, a kada već imaš dobru saradnju sa nekim, proširiti je dodatno obično znaci i neke dodatne benefit i neke dodatne povoljnosti. I u krajnjoj liniji i to da imaš dobar suport, što je u principu prilično važno svima nama, naročito sa ovim stvarima koje su svima nove i koje svi mi znamo otprilike a niko zapravo ne zna kako to radi…
Sanja Pezelj: To je bilo glavno pitanje, gde generalno, upuštaš se u nešto a ne znaš kako će da radi. Ja mislim da su svi nekako čekali taj neki poslednji momenat, da se odleže, ja mislim, sve te dečje bolesti i da što više tih bolesti moraš ti da preležiš.
Ivan Minić: Ja mislim da postoji uvek taj stav kod nas – ma pomeriće, ma pomeriće još 6 meseci, ma videće oni da mi nismo… pomeriće još 6 meseci. A ovde smo dobili sa više strana uveravanja da je ovaj rok već pomeren, trebalo je da bude 1. januar, novih odlaganja neće biti i svi treba da razmišljaju, još uvek ima sasvim dovoljno vremena, svi treba da razmišljaju o tome, lepa okolnost, pomenuli smo to prošli put, svi ovi novi uređaji imaju testni režim rada, koji omogućava zapravo da obučiš sve ljude bez da moraš da uključuješ samu… da moraš da ulaziš u upotrebu aktivnu i prema onome što smo i videli, ja sam se posle i igrao sa uređajem, ja volim narošito ove što imaju ekrane. Zapravo, neko se zaista potrudio da napravi interfejs da bude vrlo blizu onome na šta smo svi navikli da koristimo a to su tableti i računari, mobilni telefoni, mobilne aplikacije, nešto što je vrlo blisko svima nama i u principu u sva tri uređaja koji su u standardnoj ponudi, ti imaš taj touch screen interfejs samo što ovaj uređaj koji ste vi konkretno izabrali, veći je, dobar je za prezentaciju, ima dva ekrana, može da pokaže i drugoj strani sve što treba. Ovi ostali su manje-više prenosna varijanta što ima svoje prednosti ali nije toliko za upotrebu na tim nekim mestima gde je velika cirkulacija ljudi i gde je ljudima potrebno da vide sve te stvari koje kupuju. U kojoj ste fazi sad sa implementacijom? Ono što smo rekli, pomenuo sam ja to na početku, moguće je da se i ranije krene sa upotrebom, ovo je samo poslednji rok. Moglo je da se krene novembru prošle godine. Prema svemu što znamo, nije mnogo ljudi krenulo, ali je mnogo ljudi negde u fazi testiranja svega, povezivanja, implementacije i planira da krene pre tog poslednjeg roka.
Sanja Pezelj: Mi smo jedni od tih. Mi se prosto nismo upustili u to u novembru i decembru mesecu, zato što je nama tada sezona.
Ivan Minić: Jasno.
Sanja Pezelj: I nije prosto zgodno da mi u tom momentu uvodimo nešto novo. Nama se u suštini neće ništa drastično promeniti, mi smo imali fiskalne kase i ranije, sad ćemo ih imati u nekom drugom formatu. Ljude ćemo obučiti i očekujemo u narednih najviše 10 dana da startuje sve što treba da startuje. Rezervisali smo uređaje. Ostalo je da se oni postave na poziciju u narednih 7-10 dana, da se ljudi obuče i da se krene sa radom. Nemamo kud, to je to.
Ivan Minić: A kod vas?
Ana Kukić: Kod nas je naravno faza pripreme u toku i pretpostavljam da će i kod nas u narednih 10, maksimum 15 dana početi sa korišćenjem novih fiskalnih kasa.
Ivan Minić: Dobro. Drago mi je da smo se upoznali, drago mi je da smo našim gledaocima i slušaocima predstavili to što radite, makar im dali preporuku za dve zanimljive opcije ako im trebaju određene usluge ili određeni proizvodi. Nadam se da je i vama koji ste ovo slušali i gledali, bilo interesantno. Pogledajte na sajtu A1, u sekciji za biznis korisnike, ukoliko vas zanima ponuda koja se odnosi na eFiskalizaciju. Zaista je u pitanju dobra opcija i nešto što će vam omogućiti da taj neki finansijski udar, koji imate, čak i ako ste uzeli subvenciju, prolongirate i što mi volimo da kažemo, razvučete na 24 meseca i da nemate tu vrstu stresa u startu a ono što je takođe veoma važno, imaćete sav suport u ovom procesu, samo preporuka još jednom, probajte da uradite to na vreme, nemojte da ostavite za poslednjih 7 dana, jer tada će sigurno biti haos, pitanje da li će biti dovoljno uređaja, kod bilo koga iako iz razgovora, manje više svi razlišljaju o tome, planiraju, jednostavno niko ne zna kako će se stvari odijati i generalno je veliki problem sa nabavkom bilo kakvog hardvera pa samim tim i ovoga. Razmišljajte na vreme da je potreban neki period ulaska svega toga u vaš siste, obuke svih ljudi, nije ništa komplikovano ali nije ni nešto što doneseš i kažeš – e od danas radimo ovako i sve će biti ok. Posebno ukoliko vaš sistem podrazumeva da imate neke dodatne stvari koje je potrebno sinhronizovati, gde je potrebno napraviti neku vrstu implementacije i komunikacije između uređaja ali o tome u sledećoj epizodi, kada ćemo pričati sa nekim velikim korisnicima koji koriste neke napredne stvari, gde ovaj sada sistem doneo neke jako dobre stvari, ali zahteva dodatnu intervenciju i dodatan napor da se sve što je potrebno implementira. Hvala vam na pažnji. Naredni specijal naredne srede, redovna epizoda u nedelju. Vidimo se!
Nove epizode u vašem inbox-u:
Podržite Pojačalo:
Donirajte jednokratno ili kroz dobrovoljnu mesečnu pretplatu već od 5 EUR.