5 najvažnijih lekcija koje nam je pandemija donela

Niko ne želi da menja okolnosti na koje je navikao i u kojima se oseća komforno. Ipak, krize uvek od nas zahtevaju da osluškujemo, pratimo i reagujemo brzo i hrabro, i da se prilagodimo koliko je moguće.

Izabrali smo pet lekcija iz prethodnih meseci za koje verujemo da su najvažnije za dalji razvoj vašeg biznisa:

1. Ako nemate elektronsku prodavnicu – krajnje je vreme da je otvorite

Iako fizičke prodavnice nisu mogle da funkcionišu nesmetano, elektronske su funkcionisale besprekorno. Nije bilo ograničenja radnog vremena i neposredne lokacije, a ljudi su bili tolerantniji nego inače zbog vanrednih okolnosti.

Tokom nekoliko meseci prvog talasa pandemije prometi trgovaca koji su imali elektronske prodavnice porasli su od 50 do 300%, a nakon ukidanja vanrednog stanja tržište je zadržalo rast od 100% u odnosu na prethodnu godinu.

2. Vandredne okolnosti favorizuju snalažiljive

Osim elektronskih prodavnica, mnogi su pažnju usmerili na internet grupe, oglasne portale i druge zajednice da ponude svoje proizvode i to im je omogućilo da opstanu.

Takođe, da bi odgovorili na nove potrebe tržišta, mnogi su napravili internu reorganizaciju i na primer, ljude koji bi inače radili druge vrste poslova, preusmerili su na pakovanje i dostavu. A primera je mnogo…

3. Kriza je prilika da se okrenemo jedni drugima

Neretko, zaposleni su preuzeli mnogo veću inicijativu nego obično, i uz razumevanje težine situacije, bili spremni da prihvate i smanjenje plate i drugačije radne zadatke, da bi svi ostali na okupu.

Mnoge firme su shvatile da same ne mogu da se izbore, ali da uz saradnju sa drugima, mogu da ostvare dobrobit za obe strane. Od malih proizvođača namirnica iz cele Srbije, pa do velikih kompanija – delili su resurse i zajedno prevazišli nešto što samostalno ne bi mogli.

4. Upoznajte svoje kupce i negujte odnos sa njima

Potrudite se da budete u redovnom kontaktu sa svojim kupcima. Ako ih se setite, oni će se setiti vas. Ako im izađete u susret posebnom ponudom koja je za njih relevantna, veće su šanse da ponovo kupe. Pitajte ih za njihovo mišljenje i utisak i potrudite se da ih uvažite. Ako su doživeli problem ili neprijatnost, pokušajte da ih rešite- sigurno će to znati da cene.

Statistika kaže da ponovljena kupovina starog kupca u proseku biznis košta oko šest puta manje od prve kupovine novog. U vremenima kada su uštede neophodne efikasnost je glavni imperativ.

5. Štap i kanap, uz malo vežbe, mogu da učine čuda

U idealnim okolnostima, sa idealnim budžetima, produkcijski uslovi mogu biti vrhunski. Kada uslovi nisu idealni, potrebno je da nađemo rešenje koje je u okvirima naših trenutnih mogućnosti.

A često nismo ni svesni mogućnosti koje zapravo imamo oko sebe. Telefon iz vašeg džepa, radna lampa, beli papir, stoljnjak, stari kuhinjski sto, i ko zna šta još stoji na tavanu, a možete ga iskoristiti u predstavljanju svojih proizvoda na odličan način. 

Za kraj, ostaje samo da vam kažemo da se čuvate, da pratite situaciju i potrudite se da budete spremni da se prilagodite novim okolnostima koje nam slede u narednom periodu.

Svako dobro!

 

Nove epizode u vašem inbox-u:

Pratite nas na mrežama:

Prijavite se za novosti sa našeg sajta!

Prijavite se i mi ćemo vam besplatno slati novosti sa našeg sajta i nove epizode našeg podcasta!

Uspešno ste se prijavili na Pojačalo mailing listu!

Share This